Varhany v kostele sv. Markéty ve Zvoli
S nástrojem se můžete seznámit při Putování za historickými varhanami na Dolnobřežansku v sobotu 1. září 2018 | Program Putování »
Kostel sv. Markéty byl postaven až na konci 19. století, posvěcen byl 20. září 1894. Do novostavby kostela postavil nové varhany v roce 1895 pražský varhanář Emanuel Štěpán Petr jako své 82 dílo.
Do pseudoslohové skříně uplatňující pseudogotické i pseudorománské tvarosloví postavil Petr kuželomechanický nástroj o pouhých pěti rejstřících, na větší dílo již nezbývaly finanční prostředky.
Nástroj nese všechny charakteristiky Petrových děl konce 19. století. Přední stěna postamentu varhan i samostatně stojícího hracího stolu je zdobena typickým záclonovitým motivem, jehož tvůrcem je architekt Josef Mocker a který varhanář Petr používal na mnoha svých varhanních skříních. Hrací stůl je zachovaný v originálním stavu s typickými „Petrovskými“ manubrii, štítky s názvy rejstříků, klaviaturou, kovovými šlapkami spojky a kolektivu i třeba charakteristickým firemním štítkem. Dispozice, stejně jako zvuková podoba nástroje, je původní.
Současná dispozice varhan
Manuál C–f3
Principál 8´, Kryt 8´, Salicionál 8´, Oktava 4´
Pedál, C–d1
Subbas 16´
Pedálová spojka, Pleno
Pražský varhanář Emanuel Štěpán Petr
Emanuel Štěpán Petr byl jedním z nejvýznamnějších českých varhanářů konce 19. a počátku 20. století. Narodil se 25. prosince 1853 v Opočně jako syn místního kantora. Vyučil se v nedaleké Dobrušce u Františka Jiráska a dále se zdokonaloval u pražských varhanářů K. Eisenhuta, H. Schiffnera i při cestách po zahraničí (pracoval m.j. i ve Vratislavi).
V r. 1882 si zařídil vlastní dílnu v Praze na Žižkově, ze které se v krátké době stal, vedle podniku H. Schiffnera, největší varhanářský závod v Praze s širokým okruhem působnosti. Za více než 40 let trvání dílny vyšlo z jeho ruky celkem 351 varhan, od jednomanuálových nástrojů o několika málo rejstřících až po velké chrámové varhany se třema manuály a několika desítkami rejstříků, od nástrojů s čistě mechanickou hrací a rejstříkovou trakturou přes nástroje s „Barkerovou pákou“ až po čistě pneumatické varhany.
Z nejvýznamnějších nástrojů lze vybrat zejména varhany v kostele sv. Ludmily v Praze na Vinohradech (1898, III/46), sv. Cyrila a Metoděje v Praze-Karlíně (1898, III/61), sv. Mořice v Kroměříži (1910, III/46), sv. Ignáce v Praze (1912, III/50), sv. Prokopa v Praze na Žižkově(1912, III/42), dále v Klatovech, Jičíně, Hořicích, Roudnici nad Labem, Čáslavi, v Plzni a jinde. Kromě českých zemí postavil Petr několik desítek varhan v Polsku, Rumunsku a Rusku. V jeho dílně se vyučila řada varhanářů, ze kterých se posléze stali jeho kmenoví zaměstnanci, kteří přispívali k dobrému jménu firmy.
Emanuel Štěpán Petr měl nesporně velký talent, již jeho současníci oceňovali jeho intonérské a ladičské schopnosti. Kromě toho byl i velmi ctižádostivý, vynalézavý a nepochybně i podnikatelsky zdatný. Neváhal jít do tvrdých konkurenčních sporů, patentoval řadu vynálezů nejen v rámci habsburské monarchie, ale i v Německu, Francii a Anglii, účastnil se řady výstav, ze kterých si přivážel ocenění (m. j. státní diplom na zemské jubilejní výstavě v Praze v roce 1891), byl jmenován přísežným znalcem c. k. zemského soudu v Praze a byl činný i veřejně jako dlouholetý člen výboru Obecné jednoty cyrilské a Ředitelství křesťanské akademie.
Emanuel Štěpán Petr zemřel v Praze, dne 26. února 1930 ve věku 77 let.
Zdroj
- Varhany a varhanáři v Čechách – http://www.varhany.net/
- Autorem textů o varhanách je Štěpán Svoboda, organolog Arcidiecéze pražské.
Odkazy
Archiv
Varhany znějící 2016
Varhany znějící 2014
Varhany znějící 2012
Varhany znějící 2011
Varhany znějící 2009
Varhany znějící 2001
FESTIVAL POŘÁDAJÍ
PARTNEŘI PROJEKTU
MEDIÁLNÍ PARTNER
Kulturní zařízení města Slaného
© KZMS 2010–2018